Ontbijtbuffet Berghorst (I) - - Atlant Zorggroep

Ontbijtbuffet Berghorst (I)

Jaarverslag 2014 / 11

Samen ontbijten doet iedereen goed

Het valt me altijd weer op hoe fijn en rustig de sfeer is

Op locatie Berghorst introduceerde Atlant in 2014 het ontbijtbuffet. Elke morgen komen vanaf half negen zo'n twintig bewoners naar beneden, om samen te ontbijten in de grote zaal. De tafels zijn gedekt met bordjes, bestek en echte servetten. Er staan mandjes met brood en beleg. Elke dag is er een extraatje - een croissantje, een ander lekker broodje. En altijd vers geperste jus d'orange. "Het lijkt hier wel een hotel", reageerden de bewoners. "Wat lekker allemaal!"

Eigen regie

Het idee voor het ontbijtbuffet ontstond vanuit de eigen-regiegedachte, vertelt teamleider Elly van der Linden. "We realiseerden ons dat het eigenlijk vreemd is dat mensen voordat ze hier komen nog alles zelf doen, en vanaf de dag dat ze hier wonen bijna niets meer. Daar wilden we iets aan doen." Een tweede reden was het belang van contact maken. "Het is gezellig zo te ontbijten. En zien eten doet eten", ervaart Elly. Zo is er een bewoner die eerst alleen pap at, maar nu geniet van vers brood. Dat trouwens van een nieuwe, lekkere bakker komt. "We kopen nu hele broden in", verklaart Elly. "Dat smaakt niet alleen beter, maar is ook veel goedkoper dan de per snee verpakte boterhammetjes. Dus we doen nu meer voor minder geld."

Organisatie

De personele bezetting stelt grenzen aan wat je extra kunt organiseren, maar Berghorst vond creatieve oplossingen. Door de werktijden aan te passen, kan de nachtdienst de tafels dekken. Het ontbijtbuffet zelf wordt gerund door iemand van de groepsverzorging, iemand van de keuken, een frontofficemedewerker en de gastvrouw. "Daar mogen nog wel wat vrijwilligers bij, maar die willen meestal niet zo vroeg beginnen", weet Elly. Zelf gaat ze ook vaak even langs tijdens het buffet, voor een kort praatje met de bewoners. "Dat contact is voor mij en bewoners waardevol." Nog een positief gevolg van het ontbijtbuffet is dat de mensen van de groepsverzorging (met zwaardere zorg en vaak licht dementerend) ook kunnen aanhaken. "Meedoen met het ontbijt is voor deze bewoners fijner dan op hun kamer te moeten wachten tot ze aan de beurt zijn voor zorg. We zien veel minder onrust. Dat is positief."

Wijkbuffet

Het gaat zo goed, dat Berghorst erover denkt het ontbijtbuffet in de toekomst uit te breiden voor de hele wijk. Elly: "Nu is er eens per maand het wijkbuffet en dat is al een groot succes." Een ander plan is het opzetten van een maaltijdvoorziening voor de mensen in de aanleunflats, maar dat is nog toekomstmuziek. Voor nu is de conclusie: het ontbijtbuffet is een prima initiatief. "Het valt me altijd weer op hoe fijn en rustig de sfeer is", zegt Elly. "Laatst schoven de directeur en de divisiemanager nog aan, en die zeiden ook: wat mooi om te zien."

Wat vinden de bewoners van het ontbijtbuffet op locatie Berghorst? Mevrouw Zimmer en mevrouw Blij geven hun eerlijke mening.