Krimp en groei tegelijk - - Atlant Zorggroep

Krimp en groei tegelijk

Jaarverslag 2014 / 10

Krimp en groei tegelijk

"Ik ga met pijn in het hart, want Atlant is een mooie, leuke organisatie"

Bestuurder Nelleke Vogel kijkt terug op een veelbewogen jaar voor Atlant. Minder budget, nieuwe regels, maar toch uitstekende zorg blijven geven en de organisatie laten groeien. Hoe doe je dat?

Krimp: minder cliënten, minder medewerkers

In heel Nederland verandert de zorg ingrijpend door nieuw overheidsbeleid en een andere financiering. De zorg zelf staat in het teken van meer zelfredzaamheid, langer thuis wonen en minder snel professionele zorg inzetten. Voor Atlant betekent dit bijvoorbeeld minder cliënten met lichte zorg. Die krimp wordt vooral opgevangen op de locatie Koningin Wilhelmina, waarvan de nieuwbouw in voorbereiding is. Nelleke Vogel: "Straks wonen in het nieuwe complex nog zeventig cliënten in plaats van honderddertig. Het aantal bewoners wordt kleiner door natuurlijk verloop."

Vacaturestop

Minder cliënten betekent ook dat er minder medewerkers nodig zijn. Daarom stelde Atlant een vacaturestop in en werden tijdelijke en flexcontracten niet verlengd. "Zo'n maatregel geeft de nodige onrust. Je moet het dan ook goed uitleggen", vertelt Nelleke Vogel. "Dit jaar bleek dat we toch iets meer cliënten kunnen blijven bedienen, dus is het vacaturebeleid later weer iets versoepeld. Als organisatie hebben wij het voordeel dat we veel zware zorg en behandeling bieden voor bijzondere doelgroepen. De echte klappen vallen in de thuiszorg en de lichte zorg."

Groei: in kwaliteit en organisatie

Het uitgangspunt van Atlant is unieke zorg voor unieke mensen. "Wij gaan dat nog beter doen door echt te luisteren naar de cliënt en goed te kijken wat hij of zij nodig heeft. Daarvoor hebben we medewerkers nodig, die vanuit hun hart zorg geven én voldoen aan de professionele normen." Atlant investeert daarom veel in opleiding en kwaliteit van personeel. De functies van EVV'er (eerstverantwoordelijke verzorgende) en teamleider worden naar een hoger niveau gebracht, waarbij de EVV'er de regie heeft over de zorg aan een cliënt als deze dit zelf niet meer kan, en de teamleider de EVV'er coacht. De teamleider komt meer op afstand van de dagelijkse zorg te staan. "Voor de teamleiders betekent dit dat ze opnieuw moeten solliciteren. Er is ook een speciaal opleidingsprogramma. Zo tillen we de organisatie naar een hoger niveau", kondigt Nelleke aan.

Gouden Regels

Wat is het belangrijkste in de kwaliteit van de zorg? Daarvoor heeft Atlant in 2014 de kernwaarden van de zorg bepaald. "Die zijn vastgelegd in zes Gouden Regels. Namelijk: uniek voor mensen, uniek in samenwerking, uniek door communicatie, uniek in professionaliteit, uniek en ondernemend en uniek en resultaatverantwoordelijk." De Gouden Regels zijn opgesteld in samenspraak met de medewerkers in de teams. "We hebben er kranten over gemaakt, waarin teamleiders en medewerkers samen de inhoud schreven. Over unieke zorg en hoe we die vandaag en morgen blijven leveren. Daarmee wordt vernieuwing niet alleen van bovenaf gedropt, maar komt het ook van de medewerkers zelf. Dat geeft meer draagvlak en beter resultaat."

De Vogel vliegt

Eind mei is Nelleke Vogel vertrokken om bestuurder te worden bij de Zonnehuisgroep Amstelland. "Na negen jaar Atlant is het goed om ergens anders te werken. Dat houdt me fris. Ik ga met pijn in het hart, want Atlant is een mooie, leuke organisatie. De bijzondere doelgroepen maken het werk uniek, ook in de sfeer." Heeft Nelleke nog een boodschap aan Atlant, tot slot? "Lastige vraag hoor... Wat ik heb gemerkt is dat de kwaliteit van de zorg in relatief korte tijd op een veel hoger niveau is beland, maar toch nog steeds beter kan. Wetenschappelijk onderzoek is essentieel voor die kwaliteit. De kern blijft dat elke cliënt uniek is en recht heeft op unieke, professionele zorg. Voor Atlant is het de kunst die goede en waardevolle zorg te blijven bieden."