Proefproject 'Kanteling kwaliteit': meer tijd voor de zorg - - Atlant Zorggroep

Proefproject 'Kanteling kwaliteit': meer tijd voor de zorg

Jaarverslag 2014 / 9

"We konden in alle vrijheid onderzoeken wat werkt en wat niet"

Het is zo simpel. En zo logisch. Maar toch lijkt de zorg er soms zo van afgedwaald: échte aandacht voor elke cliënt. In plaats daarvan zijn medewerkers druk met afvinklijstjes, inspectie-eisen en tijdrovende zorgdossiers. Kan dat anders? Ja, blijkt uit de veelbelovende resultaten van het proefproject 'Kanteling kwaliteit'. "Het gaat erom dat de cliënt gelukkig is."

"We kwamen er steeds meer achter dat we de cliënt uit het oog verloren", vertelt Annet Brom. Ze is teamleider van afdeling Coolsingel op Marken Haven, waar 32 mensen met dementie wonen. Een cliënt die graag in de tuin werkt, iemand die vaker onder de douche wil, mensen die zin hebben in een ijsje op een zomerse dag. "We dachten dat dat allemaal niet kon. Maar steeds vaker vroegen we ons af: waaróm doen we het eigenlijk zo?" Dat was de aanleiding voor de pilot 'Kanteling kwaliteit'. Daarin onderzoekt Atlant hoe je goede zorg kunt geven door te kijken en te luisteren naar wat de cliënt écht wil. De pilot startte eind 2013 in Berkenhove en Marken Haven, afdeling Coolsingel.

Individuele aandacht

Op Coolsingel vroeg EVV'er (eerstverantwoordelijke verzorgende) Tjeerd Duin familieleden van cliënten naar ervaringen en wensen voor de zorg. Het bleek dat zij vooral individuele aandacht in de zorg misten. "Niet heel verrassend", concludeert Tjeerd Duin. Tijdgebrek is meestal de reden. Daarom werd besloten het zorgleefplan aan te passen, want het bijhouden gaat ten koste van de tijd voor de cliënt. "In het zorgplan staan soms wel dertig problemen per cliënt. Dat hebben we teruggebracht naar tien. En in plaats van ingewikkelde volzinnen schrijven we in steekwoorden." Het zorgteam was direct enthousiast over het nieuwe zorgplan: makkelijker, sneller en overzichtelijker. Tjeerd: "Het scheelt per keer maar een paar minuten invulwerk. Dat is niet veel. Maar als je twintig keer rapporteert, maken die paar minuten samen tijd vrij voor een wandelingetje met een cliënt."

Weerstand

Na een tijdje uitproberen kwamen de tekortkomingen van de nieuwe aanpak bovendrijven. Het zorgplan bleek iets te drastisch ingekort. "Je moet wel voldoen aan de inspectie-eisen, en alle belangrijke informatie moet erin staan. Maar het waren geen grote missers en we hebben alles aangepast", verduidelijkt Annet Brom. Lastiger was het de weerstand te overwinnen. "Als je jarenlang zo in de zorg hebt gewerkt, is het moeilijk dingen te veranderen. Dus gingen we het gesprek aan: waarom doe je het zo? Van wie moet dat dan? Kost het echt meer tijd? Dat maakte medewerkers bewust van hun gedrag. Ik heb er zelf ook veel aan gehad."

Geluk

Ook Tjeerd Duin kijkt met plezier terug op de pilot. "Heel stimulerend, we konden in alle vrijheid onderzoeken wat werkt en wat niet." De uitkomst brengt goed nieuws. "Nu gebruiken we het zorgleefplan goed, inmiddels bij alle nieuwe cliënten van Coolsingel. Daardoor is er meer tijd om de zorg met de familie te bespreken. Die familie wil vooral dat hun man, vrouw, vader of moeder het hier naar de zin heeft. Helemaal mee eens. Het gaat om het geluk van de cliënt."