Atlant verandert en het hoofdgebouw verandert mee - Flexplekken: goedkoper en goed voor de samenwerking - Atlant Zorggroep

Atlant verandert en het hoofdgebouw verandert mee

Jaarverslag 2014 / 7

Flexplekken: goedkoper en goed voor de sfeer

Ook de hoogste baas werkt hier gewoon aan een flexbureau

Atlant heeft een nieuwe kantoorvleugel met flexplekken. Niemand heeft meer een eigen bureau of kantoor, zelfs de hoogste baas niet. En dat heeft zo z'n voordelen, vindt hoofd Vastgoed Gert Jansen.

Sinds 2014 werken alle ondersteunende diensten van Atlant op één locatie: de nieuwe kantoorvleugel in het hoofdgebouw Markenhof. Facilitaire zaken, ICT, Personeel & Organisatie, Finance & Control, Bureau Zorgentree, PR, Communicatie en Marketing, de bestuurder, directie en divisiemanagers zitten nu bij elkaar in één gebouw. Die vleugel is compleet verbouwd en nieuw ingericht, met zeventig flexplekken. "De oude kantoorruimtes bestaan niet meer", vertelt hoofd Vastgoed Gert Jansen. "Nu hebben we één open ruimte met een centrale gang. Daaromheen zijn de eilanden waar mensen per afdeling of organisatieonderdeel bij elkaar zitten. Zo'n eiland noemen we een vlek." En zo komt Atlant aan de flexplekvlek. Met dank aan het externe bureau voor interieur en kantoorhuisvesting, dat meedacht en adviseerde bij de uitwerking van het concept voor Atlant.

Clean desk

De keus van Atlant was: goede werkplekken. "Niet overdreven luxe, maar wel goed. De bureaus zijn in hoogte verstelbaar zodat je ook staand kunt werken. De inspiratieruimtes zijn speels ingericht, met statafels met krukken, en over de hele wand whiteboards, tv-schermen en alles wat je verder nodig hebt. Verder zijn er, naast vier vergaderruimtes en vier spreekkamers, ook 'concentratieplekken' waar je je even terug kunt trekken voor een telefoontje, of werk dat extra aandacht vraagt." Gert Jansen benadrukt dat het om échte flexplekken gaat. "Dus ook de hoogste baas werkt hier gewoon aan een flexbureau." Het systeem werkt ook dankzij de spelregels. "Iedereen heeft meegedacht. Zo is er bijvoorbeeld de regel: als je een uur of anderhalf uur niet achter je bureau zit, mag iemand anders daar gaan zitten. En je moet je bureau altijd schoon en leeg achterlaten, zonder ook maar een broodkruimeltje. Dat heet clean desk policy."

Alleen maar voordelen

Een veelgehoorde klacht bij flexplekken is dat laatkomers geen werkplek meer hebben. "Dat bezwaar is ons bekend", zegt Gert Jansen. "Vooral op dinsdag is de druk groot, dan zijn er veel mensen in huis. Daarom hebben we van de oorspronkelijke 'aanlandplekken' waar je even een uurtje kunt zitten, nu normale flexplekken gemaakt." Aanvankelijk reageerden medewerkers sceptisch op het idee voor flexplekken. "'Moet dat nou? Ik heb altijd mijn eigen kantoor gehad!', hoorde je vaak. Maar nu klaagt niemand meer. Er zijn alleen maar voordelen. We besparen jaarlijks tweehonderdduizend euro op huisvestings-, energie- en facilitaire kosten. Het heeft een positieve invloed op de samenwerking. Wat ik zelf het allermooist vind? De goede werksfeer en ook de fysieke beleving. De saamhorigheid, even langs een collega lopen en meteen zaken doen. Ja, en die goeie koffie. Super!"