De kletskruk maakt de tongen los - - Atlant Zorggroep

De kletskruk maakt de tongen los

Jaarverslag 2014 / 5

De kletskruk maakt de tongen los

"Het is mooi om te zien wat cliënten, medewerkers en vrijwilligers echt bezighoudt"

Op elke locatie van Atlant zie je ze staan: een setje vrolijk gekleurde krukken. Als je goed kijkt, zie je dat er tekeningen op staan. Wat zijn dat voor stoeltjes? En waarom staan ze daar?

De krukken zijn kletskrukken, legt manager marketing en communicatie Rolf Striekwold uit. "Ze staan daar als uitnodiging om, zoals de naam al zegt, met elkaar te 'kletsen' over de 'unieke zorg voor unieke mensen' van Atlant. Hoe uniek is die zorg eigenlijk? Wat gaat er goed, wat kan er beter?" Vorig jaar ontstond het idee voor de kletskrukken toen er werd nagedacht over hoe Atlant in gesprek kan blijven met medewerkers, cliënten en vrijwilligers. "We nodigen iedereen uit om te praten over de zorg van Atlant. Dat is belangrijk voor de kwaliteit van zorg." Inmiddels staan de kletskrukken op alle locaties. De gesprekken van vorig jaar zijn opgenomen. Zo kun je de 'making of' van de kletskrukken bekijken via de tv of het beeldscherm in de kletskrukhoek.

Emoties

De kletskruk is een idee van ontwerper Nicole Abbenhuis. Nicole - 'de mevrouw van de kletskrukken' - liet de gespreksdeelnemers bij Atlant een tekening maken over hun ervaringen met de zorg. "Tekenen in combinatie met gesprekken werkt goed. De gesprekken waren open en door het tekenen gaan mensen anders kijken, ze voelen zich vrijer. Dat geeft meteen een heel andere sfeer. Soms hilarisch, soms emotioneel. Een verzorgende die verzucht: ik wil het zo graag goed doen, maar we móeten altijd zo veel... Een cliënte die een sleutel tekent als symbool voor de privacy die ze soms mist." Een selectie van de tekeningen is op de krukken afgedrukt. Daarmee zijn de krukken echte eyecatchers geworden, die reacties uitlokken en zo nieuwe gesprekken op gang brengen.

Huisdieren

Een bijzonder kletskrukverhaal is dat van het ratje. Want wat doet een rat in een zorginstelling? Rolf Striekwold legt het uit: "Er kwam hier een meneer wonen die gewend was veel huisdieren te hebben. Hij wilde hier ook graag een huisdier, maar kan er niet zelf meer voor zorgen. Hoe komen we tegemoet aan zijn huisdierwens, dat was de vraag. De oplossing was een ratje als huisdier. Dat kan hij wel zelf verzorgen. Die meneer vertelde dat verhaal tijdens het maken van de kletskrukken. 'En ik heb hem altijd bij me', meldde hij trots. Toen toverde hij ineens dat ratje tevoorschijn, tot schrik en hilariteit van alle aanwezigen. Het ratje staat nu op een van de krukken."

Welzijn

Beklijft het kletskrukken-idee ook? "Dat is nog niet te zeggen", erkent Rolf. "De kletskrukken zijn al wel gebruikt tijdens familieavonden. Over verdere follow-up denken we nog na. Zeker is dat de krukken hun nut bewijzen. Het is mooi om te zien wat cliënten, medewerkers en vrijwilligers echt bezighoudt. Hoe zij de zorg beleven, dat is waar het echt om gaat. Dat maakt opnieuw duidelijk hoe belangrijk het welzijn van cliënten is. De kletskrukken helpen ons oog te houden voor de wensen, vragen en ideeën van bewoners, vrijwilligers en medewerkers."