Jaarverslag 2014 / 2

"De overheid zorgt niet meer voor alles"

Joop Zijlstra is twaalf jaar voorzitter geweest van de Centrale Cliëntenraad van Atlant. Wat is in al die jaren het geheim van het succes voor de Centrale Cliëntenraad?

Twaalf jaar Centrale Cliëntenraad samenvatten in twee steekwoorden? Dat lukt Joop Zijlstra prima. "Wil je als Centrale Cliëntenraad goed functioneren, dan heb je ook goed functionerende lokale cliëntenraden nodig. Je moet het van onderaf opbouwen, daar ben ik eerst mee begonnen. Bijvoorbeeld door jongere mensen aan te trekken voor de lokale cliëntenraden. Dat geeft meer continuïteit. Een tweede kernwoord is realisme. Met het nieuwe zorgstelstel dat nu vorm krijgt, gaan we terug naar het realisme. De goeie ouwe tijd, waarin de overheid voor alles zorgde, is definitief voorbij. Daar moet je op voorbereid zijn en daar moet je rekening mee houden."

Emotioneel

Het jaar 2014 was een heel belangrijk jaar voor Atlant, bevestigt Joop Zijlstra. "De besluitvorming over krimp en reorganisatie, het was redelijk emotioneel allemaal. Het is ontzettend droevig dat je afscheid moet nemen van mensen die allemaal goed hun best doen maar toch niet voldoen aan de nieuwe eisen. Ook het onderwerp nieuwbouw en minder cliënten op de locatie Koningin Wilhelmina gaf de nodige onrust. Maar die is weggenomen toen bekend werd dat mensen die in de verzorgingshuizen al wonen, ook met een licht zorgzwaartepakket, daar mogen blijven."

Lekker eten

Naast de zorg zelf heeft het welzijn van cliënten hoge prioriteit. "Als Atlant zich moet onderscheiden met unieke zorg, dan is welzijn van cliënten hét onderwerp. Als organisatie ben je daar verantwoordelijk voor. Niet voor niets gaat het hier vaak over eten. Dat is voor veel cliënten het enige pleziertje. Dan zeggen wij: een diëtist is ook belangrijk, maar verlies nooit het genot van lekker eten uit het oog. Ook al weet ik wel dat je het nooit iederéén naar de zin kan maken."

Mooi geweest

De Centrale Cliëntenraad overlegt veel met de bestuurder van Atlant, tot voor kort Nelleke Vogel. Lovende woorden van Joop Zijlstra: "Nelleke heeft ons overal in betrokken. Daardoor kunnen we met kennis van zaken adviseren. Bijkomend voordeel is dat we medeverantwoordelijk zijn, een onderwerp wordt zo ook 'ons kindje'. Nelleke was er altijd en gaf ook goede informatie. Daarbij heeft Atlant ons altijd goed gefaciliteerd. Onder andere met een voortreffelijke secretaresse. Ik waardeer dat buitengewoon. Ja, ik heb dit werk altijd met groot plezier gedaan. Maar nu ben ik tachtig, het is wel mooi geweest. Ik ben met een goed gevoel vertrokken en had een mooie afscheidsreceptie. Wat ik nu ga doen met al die vrije tijd? In de tuin werken, heerlijk. En misschien ga ik nog wel wat klusjes doen voor de LOC, als bemiddelaar. Maar geen bestuurswerk meer. Dat feestje is nu wel klaar."