Vrijwilligers - Onmisbaar voor Atlant - Atlant Zorggroep

Vrijwilligers zijn onmisbaar

Ze halen cliënten op voor een concert en brengen hen weer thuis. Ze trekken er met cliënten op uit in de rolstoelfiets of naar het zwembad. Ze mennen het paard bij een ritje met de koets. Ze zingen liedjes en spelen Scrabble met bewoners. Ze maken een heerlijke warme maaltijd klaar, samen met bewoners. Ze zorgen ervoor dat het mobiele tweedehandskledingwinkeltje langskomt op elke locatie. Ze zorgen dat er koffie is, dat er iemand op bezoek komt. Kortom: ze zijn onmisbaar, die 800 vrijwilligers van Atlant. Want ook zij maken het mogelijk dat Atlant goede zorg en diensten kan blijven verlenen. En daar is maar één woord voor: geweldig!

Mantelzorg is maatwerk

Sinds 2012 werkt Atlant aan beleid voor mantelzorg. Het gaat vooral om betrokkenheid en de inzet van mantelzorgers. De visie: partners, kinderen, andere familieleden, vrienden, buren en kennissen van de bewoners moeten hun bijdrage aan de zorg kunnen leveren. "Want zij kennen de cliënt goed en weten wat die nodig heeft om gelukkig of tevreden te zijn", zegt coördinator Rianne Bronkhorst. De grote kracht van mantelzorgers: hun sterke band met de bewoner. "Mantelzorg is maatwerk. En voor bewoners is 't vaak fijn als hun eigen partner helpt." Punt van aandacht is de inzet: een oude meneer die zijn vrouw elke dag komt helpen bij het douchen, kan die dat fysiek nog aan? En wat mag je als zorginstelling 'vragen' van mantelzorgers? Atlant wil hierover goede afspraken maken. Helder beleid is de eerste stap. Dat geeft duidelijkheid voor medewerkers en bewoners.

Rianne Bronkhorst
Coördinator vrijwilligerswerk