Corona - Topkwaliteit in de zorg - Atlant Zorggroep

De leukste plek om te wonen en te werken

Over de zorg aan dementerende ouderen in Berkenhove is iedereen enthousiast. Eind 2012 werd Berkenhove beloond met landelijke erkenning in de vorm van het Coronalabel.

Corona is een initiatief van zorginstellingen die streven naar vernieuwing in wonen en zorg. "Een Coronalabel staat voor topkwaliteit. Je krijgt het dus niet zomaar", zegt Elma Boekel, teamleider in Berkenhove. Voor elke zorginstelling die zich aanmeldt, komt er een audit: een uitgebreid extern onderzoek waaraan personeel én cliënten (of hun familieleden) meedoen. Bij de eerste audit in 2011 bleek dat Berkenhove nog niet aan alle eisen voldeed. Elma: "Er was te weinig aandacht voor welzijn. En wat we deden was goed, maar onvoldoende terug te vinden in de dossiers."

Levensboek

Direct daarop ging het team van Berkenhove enthousiast aan de slag om verbeteringen door te voeren. Het zorgleefplan werd vernieuwd en alle medewerkers volgden een cursus Belevingsgerichte zorg. Elma kijkt er met plezier op terug: "Geweldig, al die aandacht voor ons werk. Het hele team was erop gebrand te slagen voor de volgende audit."

Die kwam er, in december 2012. Mantelzorger Carin Westerop wilde heel graag meewerken. "Ik ben namelijk zó blij dat mijn moeder hier is! De toon, de benadering, de zorg, alles is hier zoals het moet zijn. Ik heb een levensboek gemaakt voor mijn moeder. De verzorgenden bekijken dat vaak samen met haar en dan praten ze over haar leven. Dat doet haar duidelijk goed. En zo weet ook een stagiaire wat voor mijn moeder belangrijk is. Maar het allerbelangrijkste vind ik dat je hier liefdevol omringd wordt door een niet al te grote, vaste groep medewerkers. Want aan continuïteit en veiligheid ontlenen bewoners hun welzijn. Ik gun elke oudere zo'n plek."

Zo thuis mogelijk

Inmiddels is het Coronalabel feestelijk uitgereikt aan Berkenhove. De audit heeft waardevolle inzichten opgeleverd, vindt Elma Boekel. "Bijvoorbeeld dat we alle kennis over een bewoner moeten vastleggen. En ook dat kleine dingen het verschil maken. Voor een mevrouw die altijd sokken breide, zorgen we hier ook voor een breiwerkje. En een meneer die zich nutteloos voelde, is nu gelukkig omdat hij elke dag de aardappels schilt."

Is Atlant klaar met het nieuwe Berkenhove klaar voor de toekomst? Elma: "Klaar voor de toekomst betekent voor mij vooral dat je elkaar scherp moet houden. Samen vind je een antwoord op de veranderingen. En dat doen we, bijvoorbeeld met de nieuwe appartementen onder het motto 'zo thuis mogelijk'. Dus geen koffiekarretjes en geen uniformen, maar leven zoals je eerder deed. We willen een voorbeeld zijn voor anderen. Want Berkenhove is de leukste plek om te wonen en te werken!"

Elma Boekel
Teamleider Berkenhove